Thursday, March 3

Adakah China akan menjadi kuasa besar ekonomi utama?? “China # 1, Amerika Syarikat # 2?

* Selama 100 tahun yang lalu Amerika Syarikat telah menjadi pelanggan utama tenaga di dunia tetapi sejak musim panas lalu China mengambil alih tempat nombor satu.
* China telah menempah tempat ke 2 dari tempat ke 14 di dunia dalam menerbitkan artikel kajian ilmiah dalam tempoh 15 tahun yang lalu.
* Dari kajian yang telah dijalankan baru-baru ini, China boleh menjadi pemimpin global dalam pengajuan hak paten tahun 2011
*China telah mempunyai superkomputer terpantas di seluruh dunia.
* China sekarang memiliki rangkaian kereta api terbesar di dunia dengan kelajuan tertinggi dan kereta api terpantas di dunia.

* Pada tahun 1998, Amerika Syarikat mempunyai 25 peratus daripada pasaran eksport berteknologi tinggi di dunia dan Cina hanya 10 peratus. Pada tahun 2008, Amerika Syarikat mempunyai kurang daripada 15 peratus dan saham China telah melonjak hingga 20 peratus.
* Nobel ekonomi Robert W. Fogel dari University of Chicago telah membuat satu kesimpulan bahawa ekonomi China akan menjadi tiga kali lebih besar daripada ekonomi AS pada tahun 2040 jika kecenderungan ini terus berlanjutan.
Pada pasaran global, China nampaknya telah melangkah empat atau lima langkah ke depan dari Amerika Syarikat hari ini..